“Quan algú té la humilitat d’escoltar – primitiu i indispensable signe d’intel·ligència -, és capaç d’aprendre una mica de gairebé tothom”.    Begonya Aranguren

Amb aquesta cita inicio el post d’avui,  en el qual us parlaré de com potenciar la vostra capacitat de lideratge.   Però per potenciar abans hem de “avaluar” i,  com podem fer-ho?  Com psicòloga i coach, sempre que he avaluat el meu propi acompliment o el d’altres/as professionals, m’he basat en els següents ítems:

–              Saber (els coneixements).  Que hauríem de “reciclar” constantment.

–              Saber ser/ estar (comportament). Saber comportar-nos socialment, gestionar les nostres emocions.

–              Saber fer (assoliment d’objectius,  eficiència, etc.)  Capacitat d’organització, acompliment, implicació i treball.

La millora contínua ha de durar tota la vida,  per això  per parlar de lideratge, he introduit la cita sobre la Humilitat. La humilitat és,  segons el meu criteri, la base del creixement personal  i de les nostres habilitats interpersonals. No obstant això, és la qualitat amb la qual menys m’he trobat llegint bibliografia sobre psicologia empresarial i coaching directiu.

En alguns casos s’ha associat la humilitat amb la inseguretat, i per això s’han seguit models de lideratge autocràtics (unidireccionals,  de “jo mano i ordeno”) allunyats d’aquesta virtut.  Però la realitat és que, per ser humils hem de tenir seguretat en nosaltres mateixos,  i per tenir seguretat ens hem de conèixer bé (autoconeixement).

L’autoconeixement ens permet identificar i gestionar les nostres emocions independentment dels factors externs. Sense autoconeixement, no hi ha autocontrol.  Per exemple, per poc respectuós que sigui algú del nostre entorn laboral amb nosaltres, serem capaços de controlar les nostres emocions i la nostra conducta.

En síntesi per potenciar la capacitat de lideratge et pots centrar en 5 punts:

1-            T’has de CONÈIXER.  AUTOCONEIXEMENT: ens proporcionés seguretat i ens ajudarà a gestionar les nostres pròpies emocions

2-            Has de ser HUMIL. La HUMILITAT: ens proporciona capacitat d’escolta i d’aprenentatge constant.  A més transmetrà a les persones amb les quals ens relacionem un respecte sincer, que farà que tot flueixi de forma positiva.

3-            Ha de MOTIVAR-TE treballar amb PERSONES.  Sí, és crucial que no prefereixis treballar amb animals! Sentir passió per la comunicació i les relacions interpersonals  et farà creure en la capacitat de les persones que t’envolten i ser capaç d’estimular-les.

4-           Has d’ESTIMAR el FEEDBACK.  Si estàs orientat a treballar amb persones (punt 3) t’interessarà el que pensen, i t’esforçaràs per ser un bon/a COMUNICADOR.

5-            Has de tenir capacitat d’ANÀLISIS i de TREBALL.  Si esperes que els objectius de l’equip s’aconsegueixin sense la teva implicació, o t’agrada poc treballar i revisar  el “com es treballa”,  no seràs un bon capdavanter.

Tot això, pot començar a potenciar-se ara. Només t’has de posar  a treballar en la millor versió de tu mateix/a, i si necessites ajuda, el nostre equip de psicòlegs/as certificats com a coachees t’acompanyaran per aconseguir-ho.