En les últimes setmanes s’han donat vàries notícies que ens parlen de com usar la meditació o el mindfulness amb els més petits de la família.

Una de les notícies prové dels EEUU on una escola de primària ha decidit canviar el càstig tradicional per  la pràctica de la meditació, amb resultats molt satisfactoris (1).

Molt més a prop ens porta la segona notícia, a Manresa, on s’està implementant el mindfullness com una activitat extraescolar més per als infants (2).

A Centre Psico Lleida i Psilomed in situ,  des de l’equip de psicologia utilitzem en la nostra pràctica clínica el  mindfulness, la sofrologia i les tècniques de relaxació amb Realitat Virtual (3) de manera habitual en les sessions amb adults i infants.  Aquestes tres disciplines i la meditació tenen com objectiu comú el treball de l’atenció plena. Entenem per atenció plena, la capacitat que tenim per centrar-nos voluntàriament en quelcom. Aquest quelcom pot ser el nostre interior com per exemple la respiració o el batec del cor o també l’exterior, com per exemple el cant dels ocells o els sorolls quotidians. En ambdós casos som nosaltres els que decidim on posar la nostra atenció i quan això passa el que succeeix és que som capaços de gestionar millor tot el món dels pensaments. No heu tingut mai la sensació que no podeu parar de pensar en alguna cosa, o fins i tot que us costa agafar el son perquè no podeu desconnectar dels pensaments? Doncs això té solució, i és aprendre a gestionar les emocions i els pensaments mitjançant les tècniques d’atenció plena, amb el mindfulness, la sofrologia i les tècniques de relaxació.

L’interessant d’aquestes dues notícies que avui compartim amb vosaltres és que es centren en els més petits per ensenyar-los a fer allò que tant costa als adults. Si ja des de petits/es aprenen a gestionar les emocions i els pensaments, estem potenciant que en el futur siguin joves i adults amb una bona salut mental.  I que quelcom tan comú com l’estrès el sàpiguen gestionar i per tant viure molt millor.

No heu provat mai què vol dir fer un exercici d’atenció plena? Doncs ara és el moment. Només necessiteu tenir un minut i tenir el mòbil a mà. Busqueu l’aplicació del mòbil de cronòmetre i programeu-lo perquè soni una alarma en un minut. Abans d’iniciar aquest minut vull que us assegueu en una cadira de manera que l’esquena quedi recolzada, i les cames i els peus formin un angle de noranta graus. Les mans han d’estar damunt de les cames, a prop dels genolls i les espatlles han d’estar relaxades. Aquesta és la posició bàsica, no necessiteu res més.

Quan estigueu a punt doneu-li al cronòmetre per començar i tanqueu els ulls. Un cop tancats els ulls només us heu de concentrar en com és la vostra respiració normal, és a dir com l’aire entra pel nas i surt per la boca, només això. Com l’aire entra pel nas i surt per la boca.

A priori pot semblar fàcil però en breu us assetjaran els pensaments quotidians i justament l’objectiu de l’exercici és que us concentreu plenament en la respiració i deixeu passar els pensaments, simplement no hi poseu atenció perquè tota la vostra atenció ha d’estar en la respiració. Quan soni l’alarma obriu els ulls.

Aquest exercici el podeu practicar vosaltres i també fer-ho amb els vostres fills/es, dedicar un minut al dia a que conjuntament poseu l’atenció plena en la vostra respiració. Un minut al dia, res més.

Si voleu més informació sobre el mindfulness, la sofrologia o les tècniques de relaxació (amb i sense realitat virtual) podeu posar-vos en contacte amb nosaltres. Disposem de tallers per als més petits, per a adults i també per pares i fills conjuntament per aprendre l’essència d’aquestes disciplines i així gaudir d’una millor salut mental.

Referències web:

(1)Un colegio de primaria cambia los castigos por clases de meditación y el resultado es sorprendente

(2) Mindfulness per als més petits, una extraescolar que agafa força a Manresa

(3)‘Mindfulness’ i realitat virtual per tractar el TDAH al Vall d’Hebron