El temps de l’any s’esgota, i és un moment òptim per fer una valoració i realitzar propostes de millora pel vinent. Concloure un any ha d’anar més enllà de menjar el raïm i fer brindis. Pot ser molt més estimulant si tanquem amb reptes i som capaços de pensar en els guanys i si… també en les pèrdues. En aquest post, desitgem donar-vos 7 recomanacions per tancar l’any i iniciar el següent amb benestar emocional i reptes de futur:

  1. Evita les generalitzacions. Dir que un any ha estat dolent no ajuda, ni és fidedigne a tot el que t’enduus i cal concretar.
  2. Analitza les pèrdues i els guanys. Un any està replet de vivències, pots haver perdut una feina, conegut algú, haver-te decebut o sorprès amb persones del teu entorn. Has pres decisions, i hagis encertat o no, has guanyat els aprenentatges. Sí, tanques l’any més “savi/a” del que erets al gener. Felicitats!
  3. Practica el Mindfulness durant les festes. Respira conscientment, menja conscientment, intenta centrar-te en “l’aquí i l’ara” i evita tenir el cap als “núvols”. En un post anterior, Sònia Muñoz psicòloga facilita un exercici*.
  4. Aprendre a dir no. No has d’acceptar tots els compromisos si no ho desitges. No és incompatible gaudir de les festes amb la família i els amics amb tenir un espai propi per descansar, viatjar o gaudir de la teva llar i del silenci.
  5. Expressa el teu afecte. No donis per suposat que les persones que estimes ho saben. Són paraules que ningú avorreix i sempre dibuixen un somriure.
  6. Dona espai als dols. El Nadal a casa és difícil quan recordes algú que has perdut, però pensar i compartir SÍ ajuda. Hi ha associacions d’acompanyament al dol que cada Nadal hi dediquen un espai**.
  7. Pensa en propòsits i reptes que depenguin de tu, que puguis mesurar i que et facin sentir bé. Deixa els bons desitjos per les persones que estimes i tu, posa’t a remar. Com deia Albert Einstein, “si vols ser feliç, has de lligar la vida a les teves metes i els teus propòsits, no a les persones o els objectes”. 

La millora contínua hauria d’acompanyar-nos tot l’any, si penseu que els propòsits es resisteixen o no us sentiu bé, recordeu que la psicoteràpia ens ajuda a revisar i pensar en el marc d’un espai-temps que el frenesí diari “s’engoleix”.

Esperem que el post us sigui d’ajuda i us desitgem bones festes i bona entrada d’any!

*Mindfulness a la infància: ensenyar avui pel benestar dels adults del demà

**Trobada col•loqui “Es Nadal… i a casa no hi som tots”. Servei de Suport al Dol de Ponent